söndag 22 november 2009

Och fortsatte med Assi Domän

När Assi Domän börsintroducerades bildade min bror, svägerska, svägerskans bror och jag en aktieklubb och tecknade oss för ett antal aktier. Minns inte hur många vi köpte. Köp i några andra bolag blev det aldrig. Efter ett tag var det någon av oss som behövde ha ut pengarna, så vi sålde aktierna och upplöste klubben.

Så småningom öppnade jag istället konto i Aktieinvest. Det kändes helt fantastiskt att kunna köpa riktiga aktier trots att man hade ytterst lite pengar att investera. Vill minnas att jag köpte Cloetta... Lika bra att investera i ett företag vars produkter man använder, eller hur? =)

Även den här gången var jag tvungen att göra mig av med aktierna mot min vilja. När jag flyttade utomlands kollade jag med Aktieinvest om jag kunde ha kvar kontot men fick ett nekande svar, så det var bara att stänga ner det.

När jag för någon månad sedan började kolla aktiekurser på nätet så kände jag inte igen mig. Av nättidningarnas sökmotorer fick jag frågan vilken marknad jag ville söka på. Small Cap eller Large Cap? Vaddå? Jag vill ju söka på den svenska börsen, tänkte jag. Till slut kollade jag upp Stockholmsbörsen på Wikipedia och upptäckte att det bildades en nordisk börs 2006. Det hade jag ingen aaaaning om.

Men nu är jag igång. Den här gången ska det bli en portfölj. En riktig, diversifierad aktieportfölj.

Inga kommentarer: