torsdag 26 november 2009

Ny morgonrutin

Som jag skrev i första inlägget så orkar jag just inget mer än att titta på tv på kvällarna. Och sitta vid datorn förstås. Jag kommer hem från jobbet och ska bara kolla mejlen, och helt plötsligt har det gått ett par timmar. Varje kväll blir jag lika arg på mig själv för att jag har slösat bort flera timmar på ingenting. På morgnarna är jag vansinnigt trött och kommer iväg till jobbet mycket senare än jag skulle vilja.

I helgen bestämde jag mig för att testa en ny taktik. Jag är kvällsmänniska. Det kan jag inte ändra på hur mycket jag än försöker. Allra helst vill jag sova till kl. 8.00-8.30 innan jag behöver gå upp, men det går ju inte när det är arbetsdag. Därför bestämde jag mig för att göra i ordning frukostmackor redan på kvällen. På morgonen gör jag mig i ordning, men frukostmackorna tar jag med mig till jobbet och äter dem där, vid skrivbordet. Vattenkokare finns på jobbet så jag kan koka te.

Jag har väldigt lång startsträcka för att komma igång på morgnarna. Min ömma punkt är att jag äter frukost framför tv:n och jag kommer aldrig upp ur soffan när jag väl har sjunkit ner i den. Det är som om jag somnar om, sittandes. Lika bra att hålla sig borta från soffan då. Det är faktiskt lättare att bara stiga upp ur sängen och ge sig iväg.

Det har gått så där hittills. Fortfarande kommer jag iväg senare än jag vill, men ändå tidigare än jag brukar. Och bättre ska det bli. Fördelen med den här metoden är att jag kan sova lite längre på morgnarna. Följa min inre klocka alltså.

Det är fler än jag som kämpar mot tröttheten och mot tidstjuvar. Finanskvinnan och Smart privatekonomi till exempel.

Inga kommentarer: