torsdag 19 november 2009

Det började med Munksjö

Jag blev intresserad av aktier när jag var runt 20. Hade knappt några pengar och letade på börssidorna efter billiga aktier. Valet föll på Munksjö och jag stegade iväg till SE-banken och köpte hela 10 stycken!

Innan affären gick igenom så fick jag flera brev från banken. Minns inte exakt vad det handlade om, men förmodligen var det bekräftelse på att de hade mottagit min order. Sedan så kom det väl papper om att det hade öppnats konto åt mig på VPC osv. Men jag var så ung, okunnig och ivrig att jag rusade iväg till banken varje gång och ville betala aktierna. Det kändes som om det tog flera veckor innan köpet var i hamn. Väldig skillnad mot idag när affärer görs på någon sekund med en knapptryckning.

Till slut var det dags att betala dem, och sedan fick jag ett aktiebrev. Ett gult, om jag minns rätt. Aktierna behöll jag i några år och jag sålde dem inte frivilligt. Jag ser här att Trelleborg och Custodia köpte ut Munksjö från börsen. Mina aktier blev väl tvångsinlösta. Vet inte hur mycket jag tjänade på affären, men jag tror att jag gick med vinst.

Inga kommentarer: