torsdag 3 december 2009

Alfa Laval

Jag passade på att köpa Alfa Laval häromdagen när börsen gick ner lite. Någon stor analys gjorde jag inte innan köpet, utan jag litade faktiskt bl.a. på vad Finansmamman har skrivit om företaget. Idag läste jag att de har fått en stor order på värmeväxlare i Kina. Ordervärdet är 90 miljoner, så jag antar att det var en god idé att följa Finansmammans exempel och köpa. Idag gick börsen ner en aning. Min portfölj hamnade på -0,79 % vid stängningsdag, men ligger ändå på 7 % plus.

Hälsomässigt har jag börjat promenera mer. Går med stegräknare hela dagarna och idag kom jag upp i ungefär 8 000 steg. Det sägs att man ska ta minst 10 000 steg/dag för att må bra och inte öka i vikt. Ännu fler steg om man vill gå ner i vikt.

Min plan var att ta en extra promenad när jag kom hem från jobbet, men jag kom inte ut direkt eftersom de skulle komma och läsa av värmen idag. Här har man individuella värme- respektive vattenmätare även i lägenheter och betalar bara för sin egen förbrukning. Ett bra system tycker jag, även om man måste hålla sig hemma och passa gubbarna som ska läsa av. De skulle komma någon gång mellan kl. 18 och 20 och när de hade varit här blev det inte av att gå ut på promenad.

Inga kommentarer: